S T A N O V Y
Česká asociace zdravotních laborantů (ČAZL)
I.
P o s l á n í a c í l
- Česká asociace zdravotních laborantů (dále Asociace) je odborné, neziskové, dobrovolné sdružení odborných společností zdravotních laborantů, či sdružení (dále Člen).
- V Asociaci se mohou tvořit sekce zdravotních laborantů (dále Sekce), pokud pro jejich specializaci neexistuje odborná společnost či sdružení, nebo se tato jako celek k Asociaci nepřipojila.
- Základním cílem Asociace je rozvoj všech oborů zdravotních laborantů a jejich specializací, zvyšování profesní erudovanosti zdravotních laborantů a tím možnost implementace jejich poznatků do jednotlivých oborů a specializací, což vede ke zvyšování úrovně poskytované zdravotní péče.
- Asociace využívá odborné zkušenosti a poznatky k dalšímu vzdělávání zdravotních laborantů.
- Asociace organizuje odborné akce.
- Asociace uděluje souhlasná stanoviska pro pořádání odborných vzdělávacích akcí a vede jejich evidenci.
- Asociace vede evidenci Členů a Sekcí.
- Asociace vede evidenci placení příspěvků, přehled finančního hospodaření a účetnictví.
II.
P o s t a v e n í, p ů s o b n o s t, s í d l o
- Asociace je právnickou osobou, která sdružuje právnické i fyzické osoby.
- Je způsobilá nabývat práv a zavazovat se v majetkových věcech.
- Působnost Asociace je na území České republiky, Asociace také může navazovat spolupráci a styky s obdobnými zahraničními společnostmi.
- Sídlo Asociace: Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně, Pekařská 664/53, Brno-střed, Staré Brno, 602 00 Brno 2.
III.
O r g a n i z a č n í s t r u k t u r a A s o c i a c e
- Nejvyšší organizační jednotkou Asociace je Prezídium, kter é svolává a organizačně zajišťuje sjezdy a naplňuje cíle Asociace.
- Kontrolu zajišťuje revizní komise.
- Sjezd Asociace je organizován nejméně jedenkrát za čtyři roky s uvedením programu.
- Sjezd schvaluje hospodaření za uplynulé funkční období Prezídia a rozhoduje o změně struktury Asociace.
- Prezident je statutárním zástupcem Asociace, řídí chod Asociace a realizaci jejich programů schválených Prezídiem a za tuto činnost odpovídá Prezídiu.
- Prezident a viceprezident jsou jednateli Asociace a mají podpisové právo. Podepisování za Asociaci probíhá tak, že k vytištěnému názvu Asociace připojí svůj podpis prezident nebo viceprezident Asociace. Při nebezpečí z prodlení je prezident Asociace oprávněn na vlastní zodpovědnost sám rozhodnout v záležitostech, které spadají do kompetence Prezídia (tato rozhodnutí však podléhají dodatečnému usnesení Prezídia).
- Ve věcech finančních mají podpisové právo pokladník a pověřený člen Prezídia.
- K zajištění výkonu funkce může delegovat prezident na zvoleného člena Prezídia řídící a podpisové pravomoci.
IV.
Č l e n s t v í
- Je řádné a dobrovolné.
- Členem Asociace se může stát právnická i fyzická osoba.
- Fyzická osoba může Sekci Asociace založit nebo do ní vstoupit. Minimální počet členů pro vznik Sekce Asociace jsou čtyři.
- Zájemce o členství zašle řádně vyplněnou přihlášku na adresu Asociace poštou. Formulář přihlášky je dostupný na webových stránkách Asociace.
- Přijetí přihlášky ke Členství či k vytvoření Sekce je oznámeno prezidentem na nejbližším jednání Prezídia a rozhodnutí o přijetí či nepřijetí nového Člena, vytvoření Sekce je zaznamenáno v zápisu.
V.
P r á v a a p o v i n n o s t i Č l e n ů a S e k c í
1) Člen a Sekce Asociace má právo:
- předkládat návrhy, podněty a připomínky Asociaci písemně na adresu sídla Asociace nebo ústně na sjezdech, odborných či pracovních setkáních,
- vyjadřovat se k činnosti Asociace,
- řádně vykonávat své funkce,
- být pravidelně informován o činnosti Asociace a jejím hospodaření
- účastnit se akcí pořádaných Asociací,
- užívat vhodným způsobem logo Asociace
- využívat výhod, které Asociace poskytuje svým členům.
2) Člen a Sekce Asociace má povinnost:
- dodržovat stanovy Asociace,
- platit schválený členský příspěvek ve stanovené lhůtě a výši buď hotovosti nebo převodem z bankovního účtu na základě faktury vydané pokladníkem Asociace,
- aktivně hájit zájmy Asociace
- dodržovat všechny vnitřní dohody,
- nepodnikat žádné kroky, které by byly v rozporu se zájmy a posláním Asociace.
3) Člen a Sekce Asociace souhlasí, aby Asociace shromažďovala a zpracovávala jejich evidenční údaje (např. název odborné společnosti, adresu sídla, kontaktní telefone-mail). Tyto údaje mohou být zpřístupněny výhradně pro účely Asociace nebo v případech stanovených zákonem.
VI.
Č l e n s t v í n e b o S e k c e z a n i k á
- Dnem doručení písemného prohlášení Člena nebo Sekce o dobrovolném vystoupení z Asociace na adresu Asociace. Ukončení členství nezbavuje Člena nebo Sekci uhradit všechny závazky vůči Asociaci, ani nezakládá právo vrácení již provedených plnění.
- Rozhodnutím Prezídia o zrušení Člena nebo Sekce pro neplacení členských příspěvků.
- Rozhodnutím o vyloučení Člena nebo Sekce pro hrubé porušení Stanov, kterým se rozumí zejména nečestné jednání proti poslání Asociace a poškození zájmů Asociace. V případě odvolání Člena nebo Sekce proti jeho vyloučení rozhoduje Prezídium a do jeho rozhodnutí jsou pozastavena všechna práva a povinnosti Člena nebo Sekce.
- Zánikem právního subjektu.
VII.
V o l b y d o P r e z í d i a
- Prezídium Asociace je tvořeno jedním nebo dvěma zástupci Člena či Sekce Asociace, kteří si tyto zástupce do Prezídia zvolili.
- Nový Člen nebo Sekce navrhne své zástupce do Prezídia Asociace a to nejpozději do jednoho měsíce po vzniku nebo vstupu do Asociace.
- Zástupci Členů nebo Sekcí v Prezídiu Asociace volí tajnou volbou ze svého kruhu v tomto pořadí: prezidenta a viceprezidenta.
- Funkční období členů Prezídia jsou čtyři roky. Po uplynutí této doby musí být písemně Členem či Sekcí nominován do Prezídia Asociace znovu nebo Člen či Sekce nominuje zástupce nové.
- Funkční období prezidenta a viceprezidenta jsou čtyři roky. Po uplynutí funkčního období, pokud nebyli zvoleni do stejné či opačné funkce, zůstávají prezident a viceprezident členem Prezídia.
- V případě, že prezident nebo viceprezident odstoupí v průběhu funkčního období, do 2 měsíců proběhnou nové volby.
- Prezídium může udělit čestné členství v Prezídiu pouze s hlasem poradním.
VIII.
P r e z í d i u m
- Je nejvyšším orgánem Asociace.
- Činnost v Prezídiu je čestná, bez nároku na odměnu.
- Prezídiu předsedá prezident nebo viceprezident Asociace, při jejich nepřítomnosti pověřený člen Prezídia.
- Zasedání Prezídia Asociace se koná minimálně dvakrát za kalendářní rok, může být svoláno také mimořádně na žádost člena Prezídia. Zasedání Prezídia svolává a řídí prezident, pokud nebyl pověřen jiný člen Prezídia.
- Všichni členové Prezídia musí být písemně či emailem pozváni alespoň 1 týden před datem konání zasedání Prezídia a jsou informováni o jeho programu.
- Prezídium je usnášení schopné tehdy, jsou-li přítomny alespoň 2/3 členů z celkového počtu členů Prezídia. Je-li to nezbytné, mohou členové Prezídia schválit usnesení korespondenční cestou. Takové usnesení má platnost usnesení Prezídia, vysloví-li se pro něj nadpoloviční většina členů Prezídia.
- Prezídium rozhoduje většinovým hlasováním.
- Pokud je při hlasování počet členů Prezídia sudý a hlasování je nerozhodné, hlasování se opakuje ještě jednou a pokud je opět nerozhodné, rozhoduje o výsledku hlasování prezident nebo jeho určený zástupce.
- Navrhuje Stanovy Asociace nebo jejich změnu a schvaluje je.
- Vede písemné zápisy o zasedáních Prezídia a jiných aktivitách.
- Svolává a organizačně zajišťuje sjezdy Asociace a jiná pracovní setkání.
- Informuje na sjezdu o činnosti Asociace.
- Určuje výši ročních členských příspěvků a termín jejich splatnosti.
- Schvaluje změnu sídla Asociace.
- Zastupuje Asociaci a její zájmy před veřejností a jinými stranami.
- Rozhoduje o přijetí, nepřijetí či vyloučení Člena.
- Rozhoduje o vytvoření, zamítnutí či vyloučení Sekce.
- Člena nebo Sekci informuje přijetí, nepřijetí či vyloučení.
- Odvolává prezidenta a viceprezidenta.
- Ustanovuje a odvolává pokladníka Asociace. Pokladník je ustanoven hlasováním Prezídia z návrhů Členů nebo Sekcí na čtyři roky.
- Nejpozději do 30 dnů od přijetí odpovídá písemně nebo emailem na vnější podněty či připomínky.
- Schvaluje rozpočet Asociace a jeho čerpání a provádí kontrolu hospodaření Asociace.
- Hlasuje o zániku Asociace a o naložení s majetkem Asociace.
- O činnostech Prezídia informují členové Prezídia Asociace své odborné společnosti, Sekce a sdružení.
IX.
R e v i z n í k o m i s e a j e j í v o l b y
- Revizní komise (dále RK) sestává ze tří členů.
- Kontroluje hospodaření, činnost a účetnictví Asociace za roční kalendářní období.
- O výsledku kontroly podává RK písemnou zprávu Prezídiu.
- Členové RK se mohou účastnit schůze Prezídia s hlasem poradním.
- Členové RK jsou ustanoveni na zasedání Prezídia losováním z jednotlivých Členů a Sekcí s tím, že každý jeden člen RK musí být z různých členských základen Členů a Sekcí. Tam musí být navržen z členské základny, schválen jejich výborem nebo vedením a nesmí být členem jejich výboru nebo vedení. Funkční období je čtyři roky.
X.
H o s p o d a ř e n í A s o c i a c e
- Hospodaření Asociace se řídí obecně závaznými předpisy a Stanovami Asociace.
- Finanční prostředky Asociace jsou uloženy na samostatném účtu v peněžním ústavu.
- Příjmy Asociace tvoří členské příspěvky, sponzorské dary a jiné příjmy.
- Z rozpočtu Asociace se hradí náklady na provoz Asociace, na organizaci sjezdů, zasedání Prezídia a RK.
- Členové Prezídia a RK mají nárok na náhradu cestovních výdajů při účasti na zasedání Prezídia a sjezdu Asociace. Jednatelům Prezídia jsou hrazeny cestovní náklady na jednání.
- Zisk Asociace je používán k rozvoji aktivit Asociace nebo na správu Asociace a nemůže být rozdělován členům ani jiným osobám.
- Prezídium projednává a schvaluje zprávy o hospodaření Asociace.
XI.
Z á v ě r e č n á u s t a n o v e n í
- Asociace zaniká jednohlasným hlasováním členů Prezídia za přítomnosti alespoň jednoho zástupce každého Člena a Sekce Asociace, které rovněž rozhodne o způsobu, jak bude naloženo s majetkem Asociace a to se stejnými podmínkami jako při hlasování o zániku. Za vymazání Asociace z registru odpovídá prezident Asociace.
- Stanovy Asociace lze měnit a doplňovat pouze na základě usnesení Prezídia Asociace.
- Tyto Stanovy nabývají účinnosti dnem schválení.